رییس جدید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور منصوب شد


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تدوین استانداردهای مختلف و جدید مطابق با نیاز روز بازار کار را برای توانمندسازی نیروهای انسانی و ارتقای سطح کیفی آنها را مهم برشمرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور،  «غلامحسین حسینی نیا»، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، افزود: تدوین استانداردهای آموزش شغلی مطابق با آخرین استانداردهای روز صورت می گیرد و به تناسب ظرفیت بنگاههای اقتصادی، استانداردهای جدید  بر مبنای نیاز و تکنولوژی روز تدوین می شوند.

وی بیان داشت: به منظور استقبال بیشتر بخش خصوصی و صنایع و افزایش جذابیت آموزش، استانداردها به استانداردهای شایستگی تبدیل شده و با توجه به اهمیت موضوع مشاغل آینده و آینده مشاغل، تدوین و آموزش استانداردهای شایستگی در حوزه مشاغل نوین ونوظهور و برافکن نیز در اولویت قرار گرفته است.

معاون کار تصریح کرد: در حال حاضر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در حوزه گسترش چتر مهارتی و توسعه عدالت آموزشی تدوین استانداردهای شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر چارچوب صلاحیت حرفه‌ای را با همکاری موسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی و خبرگان مهارتی در دستور کار قرار داده است.  

به گزارش ایسنا، رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در بحث تدوین استانداردها از ابتدای سال ۱۴۰۱ از آموزش شغلی به سمت تقاضا محور کردن آموزش و استانداردهای شایستگی سوق یافته و با مشارکت شرکای دولتی و غیردولتی به ویژه صنایع و صنوف، استانداردهای شایستگی را بر اساس نیاز واقعی بازار کار تدوین کرده است.

در ادامه این گفتگو، ایسنا یادآور شده است:

یکی از وظایف و ماموریتهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تدوین استانداردهای شغلی و مهارتی در حوزه های مختلف از جمله صنعت است و از این طریق به تربیت نیروهای ماهر و اشتغال پذیری افراد کمک کرده است.

هدف از تدوین استانداردهای مختلف، تدوین استانداردهای جدید مطابق با نیاز روز بازار کار برای توانمندسازی نیروهای انسانی و ارتقای سطح کیفی آنها است.

منظور از صلاحیت شغلی، توانایی‌ها و مهارتهای شغلی حداقلی برای انجام شرح وظایف یک شغل است که این مهارتهای فنی یا سخت شامل مواردی می شوند که به آسانی قابل یادگیری هستند ولی شایستگی‌های شغلی، ‌ مجموعه‌ای از دانشها، مهارتها و ویژگی‌های شخصیتی مثل توانایی حل مساله، قدرت خلاقیت و خودمدیریتی است که موجب می شود افراد عملکردی فراتر از حد انتظار از خود نشان بدهند و این عوامل شایستگی های شغلی فرد به شمار می روند.

در همین راستا بیش از ۴۱۷۶ عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی در سال کشور توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای در کل کشور عملیاتی شده است.

تدوین این استانداردها در سال گذشته مطابق با نیاز بازار کار کشور در بخش‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر صورت گرفته است. برابر آمارها ۱۱۲۹ استاندارد در سال۱۴۰۰ و بیش از ۲۰۰۰ استاندارد نیز در سال ۱۴۰۱ تدوین شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *